دانشگاه جامع امام حسین(ع)
دولت پژوهی ایران معاصر
2783-1914
2783-1450
2
2
2017
08
20
کارکردهای اجتماعی انقلاب اسلامی: مطالعه اردوهای جهادی
FA
اصغر
افتخاری
امام صادق علیه اسلام
eftekhariasg@gmail.com
احمد
حسین زاده
امام صادق علیه السلام
ahmad413@chmail.ir
این پژوهش در پی این است که بتواند کارکردهای اجتماعی انقلاب اسلامی را با مطالعه موردی اردوهای جهادی مشخص و بیان کند. سؤال اصلی تحقیق عبارت است از اینکه کارکردهای اجتماعی اردوی جهادی چیست. در این تحقیق از روش ترکیبی استفاده شده است به این صورت که برای تحلیل پدیده اردوی جهادی از نظریه سیستمها، و برای تبیین ورودیهای سیستم از روش گرداوری اطلاعات به صورت مصاحبه، و در ادامه برای تحلیل دادهها از روش داده بنیاد بهره برده شده است. نتایج به دست آمده عبارتند از: رسیدگی به محرومان، انتقال گفتمان خدمت، آسیبشناسی اجتماعی روستا، پر کردن اوقات فراغت، ایجاد خدمات عمومی، مهاجرت نکردن روستاییان و تسهیل بروکراسی
اردوهای جهادی,کارکرد اجتماعی اردوهای جهادی,فعالیت در روستاها,محرومیت زدایی از روستا
https://irsj.ihu.ac.ir/article_200206.html
https://irsj.ihu.ac.ir/article_200206_1d8b5dc8bd16e0e1ca93e38036605438.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
دولت پژوهی ایران معاصر
2783-1914
2783-1450
2
2
2017
08
20
تبلور حکمرانی خوب در اندیشه و سیره سیاسی امام خمینی(ره)
FA
عباس
کشاورز شکری
شاهد
keshavarz@shahed.ac.ir
جبار
شجاعی
shojaei67@gmail.com
حکمرانی خوب به عنوان یکی از مباحث مطرح شده در مجامع علمی، نیازمند پیگیری و تدقیق در اندیشه اسلامی است؛ چراکه راهکارهای متعددی در اندیشه اسلامی برای ایجاد نظام سیاسی مطلوب وجود دارد. به همین سبب در این مقاله سیره سیاسی امام خمینی(ره) به عنوان نخبهای سیاسی و اندیشمندی دینی مورد بررسی قرار گرفته است. نگارندگانِ پژوهش پیش رو در پاسخ به سؤال «حکمرانی خوب در اندیشه و عمل امام خمینی «ره» چگونه ترسیم میگردد؟»، به روش توصیفی ـ تحلیلی، ضمن ترسیم مبانی جامعه مطلوبِ امام، بیان کردهاند که مؤلفههای حکمرانی خوب در نگاه ایشان، آسیبشناسی انقلاب اسلامی، دشمنشناسی، سیاست خارجی وحدتگرا، امر به معروف و نهی از منکر، مقاومت اجتماعی، عدالت و ستمستیزی، رفق و مدارا، تکلیفمداری، تربیت سیاسی، محوریت مرجعیت شیعه و نظارت سیاسی است
حکمرانی خوب,اندیشه سیاسی امام خمینی(ره),انقلاب اسلامی ایران,اندیشه سیاسی اسلام
https://irsj.ihu.ac.ir/article_200207.html
https://irsj.ihu.ac.ir/article_200207_23d54969a234ed538e26cb7f43f08048.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
دولت پژوهی ایران معاصر
2783-1914
2783-1450
2
2
2017
08
20
عقلانیت انقلاب اسلامی از دیدگاه آیتالله خامنهای
FA
محمدمهدی
اسماعیلی
تهران
m.m.esmaeili@ut.ac.ir
میثم
عباسی فیروزجاه
تهران
meysam.abbasi@ut.ac.ir
هدف این مقاله، بررسی عقلانیت انقلاب اسلامی از دیدگاه آیتالله خامنهای است. از دید رهبری، عقلانیت جزء جداناشدنی انقلاب به شمار میرود که در کنار دو مفهوم معنویت و عدالت، ابعاد اصلی مکتب امام خمینی(ره) را تشکیل میدهد. انقلاب بر حسب عقلانیت خاص خود به تولید مفاهیمی میپردازد که برای ادارۀ جامعه و حرکت به سمت الگوی مطلوب پیشرفت از اهیمت اساسی برخوردار است. این پژوهش با طرح این پرسش، که «مضمونهای برآمده از عقلانیت انقلاب اسلامی از دیدگاه آیتالله خامنهای چیست؟» درصدد است با استفاده از روش تحلیل مضمون، شبکهای از مضمونها نظیر دینمحوری، باهمبودگی، عدالتخواهی، استکبارستیزی و مردمسالاری را از بیانات رهبری استخراج کند و مورد بررسی قرار دهد. از نظرگاه رهبری، این مضمونها آموزههایی ذهنی و مبتنی بر قوۀ مجرد عقلی نیست، بلکه مفاهیمی «عملی» و «تمدنساز» است که جمهوری اسلامی باید در راستای تحقق آن حرکت کند. بنابراین، ترسیم و بازنمایی محورها و مؤلفههای عقلانیت در انقلاب اسلامی از دیدگاه رهبری مقصود این نوشتار است.
انقلاب اسلامی,استکبارستیزی,باهم بودگی,عدالتخواهی,عقلانیت,دین محوری,مردم سالاری
https://irsj.ihu.ac.ir/article_200208.html
https://irsj.ihu.ac.ir/article_200208_a268231a516fba20c75a7d3b9893b688.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
دولت پژوهی ایران معاصر
2783-1914
2783-1450
2
2
2017
08
20
تحلیلی نشانهشناختی از جایگاه هنرهای تجسمی در فتنة 88 و ارتباط آن با سنّت تصویری ایرانی ـ شیعی
FA
مجید
بهستانی
امام حسین علیه السلام
behestaniam@gmail.com
علیرضا
بهارلو
تربیت مدرس
alireza_baharloo5917@yahoo.com
این پژوهش از دید نشانهشناسیِ ساختگرا به تحلیل تصاویری میپردازد که از طریق رسانههای غربی در دوران حوادث پس از انتخابات سال 88 ، که از سوی رهبر معظم انقلاب «فتنه» نامیده شد در انحراف افکار عمومی و وارونه جلوه دادن واقعیت سعی کردهاند. این مسئله در غیاب هنرهای تجسمی و خالی شدن عرصه از هنرمندان متعهد و اطلاعرسانی ناکافی در ایران بیشتر نمودار شد. مهمترین هنری که در این دوره بر اساس ذات خود سعی در انتقال مستند رویدادها داشت، «عکاسی مستند اجتماعی» بود که بر اساس تحلیل نشانهشناختی میتوان به مجعول بودن واقعیتِ ساخته شده توسط عکسهای آن پیبرد. این پژوهش بهروش توصیفی ـ تحلیلی و براساس منابع کتابخانهای انجام گرفته و در بخش تحلیل تصاویر فتنه 88 بهدلیل کمسابقه بودن تحقیقاتی از این دست بهصورت مکتوب (بویژه در حوزه هنر) از فضای اینترنت برای دستیابی به عکسها استفاده شده است.
نشانهشناسی,ساختارگرایی,عکاسی مستند,هنر دینی,هنر انقلاب,فتنه 88
https://irsj.ihu.ac.ir/article_200209.html
https://irsj.ihu.ac.ir/article_200209_9ebf850476b9103839fddc0d99260e07.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
دولت پژوهی ایران معاصر
2783-1914
2783-1450
2
2
2017
08
20
بازخوانی اندیشة سید قطب در پرتوی مفهوم «عدالت» و «آزادی»
FA
مهرداد
حلال خور
تهران
mehrdad_tiara@yahoo.com
این پژوهش در پی آن است تا با در نظرگرفتن وجوه سلبی و ایجابی اندیشه سید قطب به این سؤال پاسخ دهد که رابطه مفاهیم عدالت و آزادی در جامعه آرمانی سید قطب چگونه ترسیم میشود. از این رو با انتخاب روش هرمنوتیک فلسفی به بررسی آثار این نویسنده پرداخته و مشخص شده است که اندیشه سید قطب اولا در وجه سلبی با مفهوم «جاهلیت» به انتقاد از اوضاع اجتماعی، نهادهای متولی و برداشتهای موجود در مکاتب مختلف از عدالت و آزادی میپردازد؛ اما وجه ایجابی بیشتر در پی ایجاد جامعه آرمانی بر اساس مفاهیم «حاکمیت» و «جماعت» است. بر همین اساس، برداشت وی از مفهوم عدالت اجتماعی به مثابه «امر ایدئولوژیک» و آزادی به معنای «رهایی از یوغ دیگری» در جامعه آرمانی او قابل ترسیم است.
اندیشه های سید قطب,عدالت و آزادی نزد سید قطب,تأثیرپذیری از اندیشه های سید قطب,انقلاب اسلامی و سید قطب
https://irsj.ihu.ac.ir/article_200210.html
https://irsj.ihu.ac.ir/article_200210_c5ad044502b8202578ed234290340d34.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
دولت پژوهی ایران معاصر
2783-1914
2783-1450
2
2
2017
08
20
نقش خاطرات ایرانی در ترسیم تاریخ فرهنگی جنگ ایران و عراق/دفاع مقدس
FA
محبوبه
شمشیرگرها
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
mah.shamshirgarha@yahoo.com
تاریخ فرهنگی به عنوان دانشی میان رشتهای در توصیف و تحلیل رویدادهای تاریخی، بر منابع مختلفی از جمله خاطرات توجه دارد. این مقاله با ارائه شواهدی در حد مجال بر لزوم توجه به خاطرات جنگ به منزله گنجینه ای ارزشمند در جهت فهم مسائل عمدتاً ناظر به جامعهشناسی و انسان شناسی آن تأکید میورزد و به این نکته دست مییابد که برای فهم جامع مناسبات این پدیده بویژه در حوزۀ فرهنگی و انسان شناختی، چارهای جز روی آوردن به خاطره نوشته ها و خوانش گزارهه ای مبتنی بر منش و بینش انسانهای جنگ نیست. این نوشتار به روش توصیف و تحلیل محتوا و با استفاده از منابع کتابخانه ای فراهم شده است
تاریخ فرهنگی جنگ,، جنگ ایران و عراق,خاطرات جنگ,ادبیات جنگ,دفاع مقدس
https://irsj.ihu.ac.ir/article_200211.html
https://irsj.ihu.ac.ir/article_200211_2807d23a1fe22f1a42090520385258d1.pdf