دانشگاه جامع امام حسین(ع)دولت پژوهی ایران معاصر2783-19142120170423صورتبندی هویت ملی در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)200199FAجلالدرخشهدانشگاه امام صادق(ع)سید مهدیموسوی نیادانشگاه امام صادق(ع)Journal Article20170423بحث از هویت ملی در عصری که نگرشهای ملیگرای متجدد در حال گسترش بوده و تقابل سنت و تجدد به وجود آمده است، امری ضروری به نظر میرسد. در مقاله حاضر، با توجه به مؤلفههای مؤثر بر ایجاد و بقای هویت ملی و بررسی ادبیات حوزه هویت ملی به سراغ اندیشه امام خمینی(ره) به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی و عالمی دینی رفته شده است. تحلیل اندیشه امام خمینی(ره) از طریق یکی از روشهای مرسوم در تحلیل اندیشههای سیاسی موسوم به تحلیل گفتمان انجام، و از میان نگرشهای مختلف در حوزه تحلیل گفتمان، نظریه لاکلا و موف برگزیده شده است؛ چرا که به نظر میرسد این نظریه برای تبیین امور سیاسی اجتماعی، ظرفیتهای بیشتری دارد. سؤال اصلی مقاله پیشرو این است که: "در گفتمان امام خمینی(ره)، عناصر اساسی در بازسازی هویت ملی چیست؟" با این بررسی، دالهای گفتمانی اندیشه امام خمینی(ره)، حول محور ارزشهای دینی مفصلبندی شده، قابلیت اعتبار این گفتمان و غیریتسازی آن بررسی شد.https://irsj.ihu.ac.ir/article_200199_a5b664836146ad5ee47f0840b4cbf701.pdfدانشگاه جامع امام حسین(ع)دولت پژوهی ایران معاصر2783-19142120170423آسیب شناسی انحطاط جوامع اسلامی در تاریخ صدر اسلام مبتنی بر دیدگاه مقام معظم رهبری200200FAناصرجمالزادهدانشگاه امام صادق(ع)مجتبیباباخانیدانشگاه امام صادق(ع)Journal Article20170423یکی از بهترین راههای شناسایی آسیبهای احتمالی پیش روی جامعه اسلامی کنونی آشنایی با جامعه اسلامی بهوجودآمده در صدر اسلام است. جامعه اسلامی شکلگرفته در زمان پیامبر اکرم(ص) که بر اساس آموزههای اسلامی و انسانی شکل گرفته بود، نزدیک به پنجاه سال پس از رحلت ایشان دچار چنان دگرگونی و انحطاطی میشود که شخص فاسقی چون «یزید بن معاویه» با عنوان حاکم جامعه اسلامی، زمام امور مسلمین را در دست گرفته، اهل بیت پیامبر اسلام(ص) به عنوان طغیانگر معرفی میشوند و به فجیعترین شکل به شهادت میرسند. در این پژوهش تلاش شده است با بررسی جامعه اسلامی پس از پیامبر اسلام(ص)، برخی از مهمترین علتها و عوامل انحطاط و سقوط جامعهای که بر پایه آرمانها و ارزشهای اسلامی شکل گرفته است، بر اساس اندیشه مقام معظم رهبری مشخص و تبیین شود. برای این مقصود برخی از بیانات ایشان با استفاده از روش «داده بنیاد» تحلیل، و مهمترین عوامل انحطاط جامعه اسلامی از نگاه ایشان استخراج شده است. دنیاخواهی و راحتطلبی خواص و پرهیز از هزینهکردن خویش برای تبیین حق در کنار ضعف شناخت عوام و کمرنگشدن ارزشها در جامعه از مهمترین عوامل انحطاط و سقوط تدریجی جامعه اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری است.https://irsj.ihu.ac.ir/article_200200_e91e19bc26e320da0c71bf60202864f2.pdfدانشگاه جامع امام حسین(ع)دولت پژوهی ایران معاصر2783-19142120170423واکاوی اندیشه سیاسی آیتالله شیخ عیسی احمد قاسم (رهبر انقلاب بحرین)200201FAهادیآجیلیدانشگاه علامه طباطبایی(ره)عابدباقریدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20170423آیتالله شیخ عیسی احمد قاسم با نقشآفرینی مؤثر در تحولات سیاسی بحرین قبل از خیزش انقلابی سال 2011م، و همچنین با هدایت افکار عمومی پس از این تاریخ، نقش محوری در روند تحرکات مردمی بحرین ایفا کرده است. وی با نیم قرن فعالیت سیاسی اجتماعی، توانسته است ضمن تبیین اندیشههای سیاسی اسلامی خویش به وحدتبخشی میان تودهها بپردازد. در این تحقیق، برخی عوامل مهم در تفکرات سیاسی وی بررسی میشود. دغدغه اصلی مقاله واکاوی وجوه دینی در مبانی فکری این رهبر برجسته انقلابی است که با تاکید بر ارتباط دین و سیاست و حاکمیت ولایت فقیه، مفاهیمی از جمله مشروعیت، دموکراسی، آزادی، عدالت و... را مبتنی بر آموزههای اسلامی و منطق قرآنی تبیین و با به چالش کشیدن نوع نگاه دشمنان دین به این مفاهیم، سبب اقبال روزافزون آزادیخواهان بحرینی و تقویت مطالبات انقلابی مردم و خیزش مبتنی بر بیداری اسلامی در این کشور شده است.https://irsj.ihu.ac.ir/article_200201_def75e7850f2892ecc17e9c84b81e678.pdfدانشگاه جامع امام حسین(ع)دولت پژوهی ایران معاصر2783-19142120170423تداوم نظریه مشروعیت الهی در نظام سیاسی ایران؛ از دوره باستان تا انقلاب اسلامی200202FAعلیخلیلیدانشگاه امام صادق(ع)Journal Article20170423مشروعیت، یکی از اصلیترین ستونهای بقای هر نظام سیاسی است. نداشتن مشروعیت سبب میشود اصلیترین ضامن حفظ حکومت قوه قهریه باشد. اگرچه در کوتاهمدت این امر امکانپذیر است اما در درازمدت تکیه صرف بر قدرت نظامی بدون داشتن پشتوانهای از مشروعیت دشوار است. نظامهای حاکم بر ایران نیز در طول تاریخ بر پشتوانهای از مشروعیت تکیه داشتهاند و به دلایلی برای مشروع و موجهکردن حکومت و فرمانروایی خود تمسک جستهاند. این مقاله به دنبال این نیست که مشخص کند کدام یک از حکومتهای ایرانی مشروع یا نامشروع بودهاند بلکه میخواهد مشخص کند حکومتهای ایرانی ـ فارغ از مشروعیت یا عدم مشروعیتشان ـ برای اثبات مشروعیت خود به چه دلیل یا دلایلی استناد میکردهاند. در این مقاله با مراجعه به اسناد تاریخی باقیمانده از گذشتههای دور تاکنون و با روش تفسیری، سیر تاریخی اصلیترین نظریه مشروعیت نظام سیاسی در ایران از دوره باستان تاکنون بیان شده است. در پایان روشن شده است نظامهای سیاسی حاکم بر ایران از دوران باستان تا انقلاب اسلامی ـ به جز سلسله پهلوی ـ برای مشروعیت حکومت خود به تأیید الهی متمسک شده، بهرغم همه تفاوتهایی که داشتهاند از این جهت مشترک بودهاند.https://irsj.ihu.ac.ir/article_200202_5d0b32ea7309427211e0be803c1e5a7a.pdfدانشگاه جامع امام حسین(ع)دولت پژوهی ایران معاصر2783-19142120170423چالشهای ایران و غرب در حوزه حقوق بشر؛ رویکردی فکری و سیاسی200203FAسجادچیت فروشدانشگاه امام حسین(ع)0000-0002-6619-8289مهنازصابر دوستJournal Article20170423یکی از چالشهای مهم پس از انقلاب اسلامی میان ایران و برخی کشورهای غربی، حقوق بشر است. این مسئله، بویژه در سالهای اخیر، فشارهای حقوقی و سیاسی بسیاری را بر ایران تحمیل کرده است. بنابراین در این مقاله به این سؤال، پاسخ داده شده است که: ریشه اصلی اختلاف ایران و غرب در حوزه حقوق بشر چیست؟ بررسیها نشان میدهد حقوق بشر در غرب بر اساس مبانی غربی، که اغلب با مبانی حقوق اسلامی در تعارض است، تدوین شده است. افزون بر آن غرب از حقوق بشر استفاده ابزاری، و در پیگیری تحققِ آن در کشورهای گوناگون به صورت گزینشی عمل میکند. این دو مسئله در نهایت موجب اختلاف جدی بین ایران و غرب در این حوزه شده است. در مقاله پیش رو با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی و تحلیل مؤلفههای مؤثر بر اختلاف ایران و غرب در حوزه حقوق بشر پرداخته شده است.https://irsj.ihu.ac.ir/article_200203_558478159b7f567733c37b8866a04bc1.pdfدانشگاه جامع امام حسین(ع)دولت پژوهی ایران معاصر2783-19142120170423بررسی تطبیقی عملکرد حزب دموکرات کردستان ایران و عراق در دفاع مقدس200204FAحسنمحمدی سیرتدانشگاه امام حسین(ع)محمدبختیاریدانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)Journal Article20170423حزب دموکرات کردستان ایران و عراق از جمله مهمترین جریانهای حزبی کردهای دو کشور در سالهای قبل و بعد از انقلاب اسلامی بودند که تلاشهای فراوانی را برای کسب استقلال و خودمختاری انجام دادند، اما در نهایت هیچ کدام به اهداف خود نرسیدند. تلاش برای تحقق چنین امری به وجود قابلیتهای سختافزاری و نرمافزاری داخلی، منطقهای و جهانی و استفاده صحیح کردها از این ظرفیتها و غلبه بر دشواریهای موجود بستگی داشته است. در این مقاله برای بررسی این موضوع، که آیا عوامل داخلی، منطقهای و بینالمللی برای رسیدن به خواستههای حزب دموکرات کردستان ایران و عراق فراهم بود و آنها چگونه از وضعیت موجود استفاده کردند و چه عملکردی را در رویارویی با جنگ ایران و عراق به کار بستند از «الگوی سنجش وزن اقلیتهای قومی» همراه با مطالعه تطبیقی استفاده میشود. نتیجه نشان میدهد که هر دو حزب دموکرات کردستان از جنگ تحمیلی برای رسیدن به اهداف استقلالطلبانه و خودمختاری خود استفاده کردند و در برابر حکومت مرکزی به همکاری با کشور مقابل پرداختند؛ اما به دلیل نداشتن دیگر توانهای لازم و ناتوانی در غلبه بر مشکلات نتوانستند به هیچ کدام از اهداف خود برسند. البته از آنجا که کردهای عراق نسبت به کردهای ایران از توان سختافزاری بیشتری برخوردار بودند، مدت، شدت، وسعت و تأثیرگذاری همکاریشان با ایران از همکاری کردهای ایران با رژیم بعث بیشتر بود.https://irsj.ihu.ac.ir/article_200204_c76b386a977f2d602ada1337f6579fd2.pdf