دانشگاه جامع امام حسین(ع)دولت پژوهی ایران معاصر2783-19147120210522The Drivers of the Islamic Revolution in Ayatollah Khamenei's Thinking,Emphasizing on the Second Step Declarationپیشرانهای انقلاب اسلامی در اندیشه آیتالله خامنهای با تأکید بر بیانیه گام دوم724206546FAسید محمدموسویدانشیار، گروه علوم سیاسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20210110The Great Islamic Revolution of Iran celebrated the 40th anniversary of its victory while crossing the threshold of the fifth decade of its history. While its arrogant enemies made false assumptions about the revolution, its friends all over the world felt proud of its overcoming the challenges and making astonishing progresses. At such a turning point, the intelligent leader of the Islamic Revolution issued a “Declaration of the Second Step of the Revolution” to pursue this pure path, explaining the outstanding achievements of the last four decades, and giving basic recommendations for “a great Jihad to build a great Islamic Iran.” The “Declaration of the Second Step of the Revolution” is a renewed message addressing the Iranians, especially the youth, serving as a charter for the “second stage of self-construction, socialization and civilization” and marking a “new era in the history of the Islamic Republic.” This second step will make the revolution arrive at a closer distance to its great ideal, which is the creation of a new Islamic civilization and paving the way for the emergence of the Greatest Velayatانقلاب کبیر اسلامی ایران در حالی چهلمین سالگرد پیروزی خود را پشت سر گذاشت و قدم به دهه پنجم حیات خود گذاشت که اگرچه دشمنان مستکبرش گمانهای باطلی در سر داشتند؛ اما دوستانش در سراسر جهان، امیدوارانه آن را در گذر از چالشها و بهدستآوردن پیشرفتهای خیرهکننده، همواره سربلند دیدهاند. در چنین نقطه عطفی، رهبر حکیم انقلاب اسلامی با صدور «بیانیه گام دوم انقلاب» و برای ادامه این راه روشن، به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دهه گذشته پرداخته و توصیههایی اساسی بهمنظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ»»ارائه فرمودهاند. «بیانیه گام دوم انقلاب» تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و بویژه جوانان که بهمثابه منشوری برای «دومین مرحله خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی» خواهد بود و «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم خواهد زد. این گام دوم، انقلاب را به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمای (ارواحنافداه) است، نزدیک خواهد کرد.https://irsj.ihu.ac.ir/article_206546_3409fdfab2a631bfa40dfc3279f3aa9f.pdfدانشگاه جامع امام حسین(ع)دولت پژوهی ایران معاصر2783-19147120210522A Content Analysis of the Eminence of Soft Power Sources in the the Islamic Republic of Iran’s 20-Year Vision Documentتحلیل محتوای برجستگی منابع قدرت نرم در سند چشمانداز بیستساله جمهوری اسلامی ایران2554206549FAسیدمحمدجوادقربیعضو هیئت علمی، گروه اندیشه سیاسی، مرکز اسناد انقلاب اسلامیJournal Article20191022An important source of perceiving soft power sources of the countries involves the upstream documents of the political system a precise review of which can effective in explaining the sources of soft power. This research is intended to investigate the sources of soft power of the Islamic Republic of Iran in the upstream documents, specially the 20-year vision document. Employing descriptive method and quantitative content analysis, this study aims at finding out the most prominent sources of soft power in the 20-year vision document of the Islamic Republic of Iran, and the components it contains. The findings of the research illustrates that the political, economic, cultural and scientific resources for the production of soft power of the Islamic Republic of Iran are present in the document to achieve the planned vision. The cultural components, containing 38.77 percent frequency stands out as the most prominent component among which spirituality and religious values are most highly related to soft power of Iranian society on the horizon of 1404. Political resources with a frequency of 26.53 percent, economic resources with 22.44 and scientific resources with 12.24% frequency percentage are occupy the next ranks. Among soft power sources of the vision document, spirituality (54.34), national production (19.56), adherence to the political system (15.21) and knowledge and technology (10.86) gained the highest frequency. They can increase the soft power of Iranian society on the horizon of 1404.یکی از منابع اصلی شناخت منابع قدرت نرم کشورها، اسناد فرادستی نظام سیاسی است که با بررسی و مداقه در آنها میتوان رویکرد منابع قدرت را تبیین کرد. این مقاله میکوشد تا به بررسی منابع قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در اسناد فرادستی و بهصورت موردی سند چشمانداز بیستساله بپردازد. این مقاله با بهرهگیری از روش توصیفی و تحلیل محتوای کمی سعی میکند به این سؤال پاسخ دهد که بیشترین برجستگیهای منابع قدرت نرم در سند چشمانداز بیستساله جمهوری اسلامی ایران کدامند و شامل چه مؤلفههایی است. یافتههای مقاله نشان میدهد که منابع سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی برای تولید قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در افق ترسیمشده وجود دارد و در این میان، منابع فرهنگی با دارابودن 77/38 فراوانی، بیشترین برجستگی را در میان دیگر منابع قدرت نرم در سند چشمانداز دارد که در میان مؤلفههای فرهنگی، معنویت و ارزشهای دینی بیشترین رابطه را با قدرت نرم جامعه ایرانی در افق 1404 دارد. بعد از منابع فرهنگی، منابع سیاسی با 53/26، منابع اقتصادی با 44/22 و منابع علمی با 24/12 درصد فراوانی در مرتبههای بعدی قرار دارد. در میان منابع قدرت نرم سند چشمانداز، معنویت (34/54)، تولید ملی (56/19)، پایبندی به نظام سیاسی (21/15) و دانش و فناوری (86/10) بیشترین فراوانی را در میان منابع قدرت نرم دارد که میتواند قدرت نرم جامعه ایرانی در افق 1404 را افزایش دهد.https://irsj.ihu.ac.ir/article_206549_ccdd6791aacebc87308d982126e18c3c.pdfدانشگاه جامع امام حسین(ع)دولت پژوهی ایران معاصر2783-19147120210522Philosophical Foundations of Takfiri Political Thoughtمبانی فلسفی اندیشه سیاسی تکفیر5570206545FAسجادچیت فروشاستادیار، گروه تاریخ انقلاب اسلامی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران0000-0002-6619-8289Journal Article20210407Like other political movements, Takfiri activities are influenced by their original intellectual foundations, and this is clearly evident in Takfiri political actions. However, researchers in this field usually do not pay enough attention to this issue in the study of radical movements; instead, they base their researches on sociological and regional studies. This study, dealing with Takfiri movement in general (and not a specific one), is intended to find an find out the most important common philosophical principles of this movement and to discover how these principles affect their political action. In this respect, the author reviewed the documents and books of important theorists of this movement, such as those of Ibn Taymiyyah, through descriptive-analytical method. Ultimately, the research came to the conclusion that the Takfiri religion is seriously different from Islamic theoretically. In practice, too, their methods and strategies are rejected by other jurisprudential and theological schools. For instance, other Islamic branches seriously emphasize on the positivist and empirical approaches. The epistemology of Takfir, however, involves highly narrative and superficial in its ontology. Takfir emphasizes on monotheism in its theoretical methodology, and concentrates on Jihad in practice.جریانات تکفیری همچون دیگر جریانات سیاسی تحت تأثیر مبانی و مبادی فکری اولیه خود هستند و این مسئله بهوضوح در کنشهای سیاسی آنها نمایان است. این در حالی است که پژوهشگران این حوزه معمولا در بررسی جریانات رادیکال کمتر به اینگونه مباحث توجه داشته و پژوهشهای خود را حول جامعهشناسی و مطالعات منطقهای قرار میدهند. این تحقیق، که به جریان تکفیر بهصورت کلی (و نه یک جریان خاص) پرداخته بهدنبال پاسخ به این سؤال است که مهمترین مبانی فلسفی مشترک در این جریانات چیست و این مبانی به چه صورتی در کنش سیاسی آنها اثرگذار است. در پاسخ به این سؤال، نگارنده با روشی توصیفی ـ تحلیلی به تحلیل اسناد و کتابهای نظریهپردازان مهم این جریانات همچون ابن تیمیه میپردازد و درنهایت به این نتیجه میرسد که در مقام نظر، مذهبِ تکفیر با دیگر مذاهب اسلامی تفاوت جدی دارد و در عمل نیز روشها و راهبردهای آنها از سوی دیگر نحلههای فقهی و کلامی طرد میشود؛ بهعنوان مثال آنها در مبحث هستیشناسی تأکید زیادی بر رویکرد پوزیتویستی و تجربی میکنند. معرفتشناسی تکفیر نیز بشدت نقلی و ظاهرگرا است و در روششناسی نظری بر توحید و در روششناسی عملی نیز بر جهاد تأکید زیادی میکند.https://irsj.ihu.ac.ir/article_206545_263a507c25eea04750cfbfa9fbf6c82e.pdfدانشگاه جامع امام حسین(ع)دولت پژوهی ایران معاصر2783-19147120210522The Status of the Islamic Revolution Poetry in the Development of Revolutionary Literatureجایگاهشناسی شعر انقلاب اسلامی در تولید ادبیات انقلابی7196206550FAسهرابمقدمی شهیدانیدکتری تخصصی، عضو شورای عالی دانشنامه انقلاب اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20200305The poetry of the Islamic Revolution was an essential device in conveying Imam Khomeini's messages to people, which flowed in the process of the movement, being able to move forward step by step at the forefront of the struggle against Pahlavi regime in the discourse and development of revolutionary literature. Through a historical and objective study of the works of revolutionary poets, this investigation is aimed at following the course of literary development during the revolutionary attempts to identify the position of the Islamic Revolution poetry in the development of revolutionary literature and the formation and dominance of Imam Khomeini's discourse. Appreciation of the background, the evolution, functions and linguistic and content diversity of the revolutionary poems, indicate that most of these works are created with regard to the personality, thinking, and political assumptions of Imam Khomeini (RA) with close attention to the minds and language of the people regarding literary points. In terms of the content, commitment to Velayat-e-Faqih (both in theoretical and external indicators) can be considered the main feature of the poetry of the Islamic Revolution. Furthermore, popularity in the form and format is the distinguishing feature of this poetic era.شعر انقلاب اسلامی یکی از ابزارهای اصلی انتقال پیام امام خمینی (ره) به مردم بود و بهموازات سیر تحولات نهضت، گام به گام توانست به پیش برود و در عرصه گفتمانی و تولید ادبیات انقلابی، در خط مقدم مبارزه با پهلوی قرار بگیرد. این نوشتار با نگاهی تاریخی و عینی به آثار شاعران انقلابی، به ردیابی خط سیر تحولات ادبی دوران مبارزه پرداخته و در پی بازشناسی هویت و جایگاه شعر انقلاب اسلامی در تولید ادبیات انقلابی و غلبه گفتمانی نهضت امام خمینی (ره) است. بازشناسی زمینهها، سیر تطور، کارکردها و تنوع زبانی و محتوایی اشعار انقلابی نشان از آن دارد که اغلب این آثار پیرامون شخصیت، افکار و اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) شکل گرفته است و در مقام قالب و ادبیات نیز، بیشترین الفت را با ذهن و زبان مردم دارد. از اینرو از نظر محتوا التزام به ولایت فقیه (در هر دو ساحت نظری و مصداق خارجی) را میتوان شاخصه اصلی شعر انقلاب اسلامی برشمرد چنانکه در شکل و قالب نیز مردمیبودن، وجه ممیزه این جریان شعری است.https://irsj.ihu.ac.ir/article_206550_def655da2ae81dbb6a77c0ad6bff7df5.pdfدانشگاه جامع امام حسین(ع)دولت پژوهی ایران معاصر2783-19147120210522An Analysis of the Imposed War Documents Case study: The Wills of 32 Martyrs of the Operational Intelligence of Sayyed al-Shohada Corps in Tehran Provinceتحلیل اسناد جنگ تحمیلی؛ مطالعه موردی وصیتنامه 32 نفر از شهدای اطلاعات عملیات سپاه سیدالشهداء(ع) استان تهران97113206551FAصادقبهرامیانکارشناسی ارشد، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20201113Analyzing the structure and content of the wills of the martyrs demonstrates the martyrs’ intellectual systems before their martyrdom. This study is intended to analyze the wills of 32 martyrs of the operational intelligence of Sayyed al-Shohada Corps of Tehran Province in the Iran-Iraq war. Having a preliminary and survey investigation of the text and content of 32 wills, the researcher arrived at nine basic terms and important keywords. Afterwards, the statistical analysis of these terms through SPSS software revealed that each will, compared to the others, though similar at first glance because of the dominant discourse of those days concerning historical, ordinary and natural situation, is unique in content. This finding rejects the hypothesis of copying from one another’s’ wills, or copying from a specific text offered to them by their units.تحلیل ساختار و محتوای وصیتنامه شهدا نشاندهنده منظومه فکری آنان قبل از کشتهشدن است. این نوشته بهدنبال تحلیل وصیتنامه 32 نفر از شهدای اطلاعات عملیات سپاه سیدالشهدای استان تهران در جنگ ایران و عراق است. پس از بررسی اولیه و ظاهری متن و محتوای این 32 وصیتنامه 9 تأکید اصلی و کلید واژه مهم آنها مشخص شد. سپس با تجزیه و تحلیل آماری این اصطلاحات با کمک نرمافزار spss در هر وصیتنامه و مقایسه آنها با دیگر وصیتنامهها مشخص شد هر چند در نگاه اولیه و ظاهری ممکن است برخی از این متون شباهتها و نقاط اشتراکی داشته باشند که البته آن هم بهدلیل گفتمان غالب آن مقطع تاریخی، عادی و طبیعی است؛ اما از نظر محتوایی با هم متفاوت است و فرضیه کپیبرداری نویسندگان از روی وصایای هم و یا قرار دادن یک متن مشخص از سوی یگان برای نگارش رد میشود.https://irsj.ihu.ac.ir/article_206551_a758d82280e1b0b79100faef346026b9.pdfدانشگاه جامع امام حسین(ع)دولت پژوهی ایران معاصر2783-19147120210522An Analysis of Divergences in the Organization of Islamic Cooperation (OIC) on the Basis of Cantori & Spiegel’s Theory with Emphasis on the Islamic Republic of Iranتحلیل واگراییها در سازمان همکاری اسلامی براساس نظریه کانتوری و اشپیگل - با تأکید بر جمهوری اسلامی ایران-115138206553FAعلیرضازرگردکتری علوم سیاسی و عضو هیات علمی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایراناسداللهپازوکیاندکترای علوم سیاسی و عضو هیات علمی،گروه علوم سیاسی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایرانJournal Article20210124Countries try to achieve convergence on the basis of their features in the regional arena. Countries in search of unity need convergence components such as common geopolitics, shared religion, etc. Otherwise, the relationship may turn into divergence. This type of divergence is evident among the Organization of Islamic Cooperation in its relationship with the Islamic Republic of Iran. Accordingly, this study aims at investigating the factors, based on Cantori & Spiegel’s convergence Theory, affecting the divergences of the Islamic Republic of Iran and the Organization of Islamic Cooperation after the Islamic Revolution. The research hypothesizes that the relationship between the Islamic Republic of Iran and the Organization of Islamic Cooperation suffers from significant divergence on the basis of structural, identity, and behavioral differences. Differences in ethnicities, races, political structures, and types of political systems, as well as different approaches on regional and global developments are the main factors according to the same theory. This is an analytical-descriptive research.در عرصه منطقهای، کشورها درصددند که همگرایی را با توجه ویژگیهایی که از آن برخوردارند تأمین کنند. کشورهای در جست و جوی اتحاد نیازمند برخورداری از مؤلفههای همگرایی چون، ژئوپلیتیک مشترک، دین مشترک، و... هستند؛ درغیرصورت روابط به واگرایی نیز سوق داده میشود. این واگرایی در میان سازمان همکاری اسلامی در روابط با جمهوری اسلامی ایران مشهود است. براین اساس این پژوهش بهدنبال طرح این سؤال است که بر مبنای نظریه همگرایی کانتوری و اشپیگل، واگراییهای جمهوری اسلامی ایران و سازمان منطقهای سازمان همکاریهای اسلامی بعد از انقلاب اسلامی چه عواملی را در بر میگیرد. فرضیه پژوهش بهدنبال این است که رابطه جمهوری اسلامی ایران با سازمان همکاریهای اسلامی که دچار واگرایی قابل توجهی براساس اختلافات ساختاری، هویتی، رفتاری و... است براساس نظریه همگرایی کانتوری و اشپیگل با نقاط ضعف و قوت واگراییها عبارت است از: نبود تاریخ مشترک، قومیت متفاوت، نژاد، ساختار سیاسی و نوع نظام سیاسی متفاوت و همچنین نوع نگاه متفاوت به تحولات منطقهای و جهانی بررسی کند. روش پژوهش تحلیلی ـ توصیفی است.https://irsj.ihu.ac.ir/article_206553_5b03666acb0000fc199aaa086f75e3c9.pdf