Sociological Analysis of the Student Movements in Iran on the Basis of Neil Smelser’s Theory of Collective Behavior Case Study: Capturing the US Embassy

Document Type : Original Article

Authors

1 Corresponding Author: PhD Student in Political Sociology, Shiraz University, Shiraz, Iran

2 Assistant Professor, Faculty of Social Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran

3 Graduated from Yasouj University, Master of Sociology

4 Graduated from Master of Islamic Jurisprudence and Law

Abstract

Capturing the US embassy, known as the Second Revolution, after the 1957 Revolution of Iran is an important and remarkable event in the history of the Islamic Revolution of Iran. Although a great number of essays and books have been written regarding the issue, this self-reliant student movement has rarely been dealt with from a social movement perspective. Hence, this research is intended to perform a sociological analysis of the capture of the US Embassy in Iran using Smelser's theory of collective behavior. For the evaluation of this theory using historical events, the ways of the United States confrontation with Iran and its influence are investigated. In this way, the researchers analyzed the student movement in capturing the embassy based on Smelser's theory. Accordingly, it can be concluded that the structural contexts (coup d’état of 28 August, (establishment of SAVAK and confrontation with the Islamic Revolution of Iran), structural pressures (supporting separatists), extension of popular beliefs (Imam Khomeini's message on 4 November, 1977 and 1964, and America’s betrayals against Post-revolutionary beliefs), accelerating factors (meeting of the temporary prime minister with the US representative and the admitting Shah by the US), and mobilization of participants (supporting Imam Khomeini's stance) led to the student movement and capturing of the embassy by the students. This is a qualitative research following historical method.

Keywords


امام خمینی، روح‌الله (1378)، صحیفه امام، ج 1، 10 و 11، تهران: نشر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
آبراهامیان، یرواند (1388)، ایران بین دو انقلاب، ترجمه احمد گل محمدی و ابراهیم فتاحی، تهران: نشر نی.
 آرنت، هانا (1394)، خشونت، ترجمه عزت‌الله فولادوند، تهران: خوارزمی.
ابتکار، معصومه. تسخیر: اولین روایت مکتوب از درون سفارت تسخیرشده امریکا در تهران، ترجمه فریبا ابتهاج، تهران: اطلاعات،ص 13 و ص 15.
اسملسر، نیل (1382)، تئوری رفتار جمعی، ترجمه رضا دژاکام، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه.
اسکاچپول، تدا (1382)، دولت رانتیر و اسلام شیعی در انقلاب ایران، ترجمه محمدتقی دلفروز، فصلنامه مطالعات راهبردی، س ششم، ش اول.
جلائی پور، محمدرضا (1389)، فهم جنبش دانشجویی در ایران: با تأکید بر فعالیتهای دانشجویی در دوره اصلاحات (1384 ـ 1376)، مجله بررسی مسائل اجتماعی ایران، س اول، ش سوم: 213 ـ 179.
جمشیدی، محمدحسین (1379)، رفتارشناسی امریکا در قبال نهضت ملی ایران، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
چامسکی، نوام (1389)، دموکراسی بازدارنده، ترجمه مهوش غلامی، تهران: انتشارات اطلاعات، چاپ سوم.
رحمتی، مهدی و غفاری، زاهد (1389)، تحلیل قیام پانزده خرداد در قالب نظریه جنبش اجتماعی اسملسر، فصلنامه علوم اجتماعی، ش 53.
ستوده، امیر رضا و کاویانی، حمید (1379)، بحران 444 روزه در تهران، گفته‌ها و ناگفته‌هایی از تصرف سفارت امریکا، تهران: مؤسسه نشر و تحقیقات ذکر.
سیف الهی، سیف الله و فیروزی، محمدجعفر (1388)، بررسی نقش جنبش دانشجویی در توسعه حوزه عمومی جامعه ایران بین سالهای 1385 ـ 1300 ه.ش، مجله جامعه‌شناسی معاصر، س اول، ش سوم: 144 ـ 109.
شاهدی، مظفر (1385)، نقش ساواک در سقوط رژیم پهلوی. قابل بازیابی در:  سایت مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی 01/12/1385.
شیرودی، مرتضی (1386)، تسخیر لانه جاسوسی: علل، روند و پیامدها. فصلنامه پیام، ش 85: 133 ـ 121.
شیرودی، مرتضی (1388)، تحلیل جامعه‌شناختی از جنبش دانشجویی ایران، فصلنامه حصون، ش 21: 181 ـ 152.
شوکراس، ویلیام (1382)، آخرین سفرشاه (سرنوشت یک متحد امریکا)، ترجمه عبدالرضا هوشنگ مهدوی، چ سیزدهم، تهران: نشر آسیم.
عاقلی، باقر (1374)، روزشمار تاریخ ایران، ج 1، تهران: نشر گفتار.
علومی، ابراهیم (1387)، بحران گروگان‌گیری و تحریم ایران. فصلنامه راهبرد، ش 47: 122 ـ 97.
علم، محمدرضا و شاهنوشی فروشانی، مرضیه (1394)، بررسی اشغال سفارت امریکا در تهران با تکیه بر استرداد محمدرضا شاه پهلوی، فصلنامه تاریخ‌پژوهی، س هفدهم، ش 35: 288 ـ 265.
قاسمی، علی اصغر (1392)، نقش جنبش دانشجویی در شکل‌گیری انقلاب اسلامی، مطالعه معرفتی در دانشگاه اسلامی، ش 18 و 19: 126 ـ 87..
کارتر (1387)، نقشه تجزیه ایران و حمایت از گروههای تجزیه طلب.
کشاورز شکری، عباس (1382)، تبیین انقلاب اسلامی از دیدگاه اسکاچپول. فصلنامه علمی ـ پژوهشی متین، ش 19: 118 ـ 97.
ماسلی، لئونارد (1366)، نفت، سیاست و کودتا، ترجمه رفیعی مهرآبادی، تهران: رسام.
معمار، رحمت‌الله (1386)، تحلیل جامعه‌شناختی از وقوع انقلاب مشروطه در ایران با استفاده از نظریه "فشار ساختاری" اسملسر، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی، ش 59 ـ 58.
نوازنی، بهرام (1382)، بهای شرارت زمینه‌ها و پیامدهای اشغال سفارت امریکا در تهران. ماهنامه اندیشه و تاریخ سیاسی ایران معاصر زمانه، س دوم، ش 14: 35 ـ 25.
نورمحمدی، شهرام و حسن پور، معصومه (1392)، تحلیلی بر زمینه‌ها و نیروهای درگیر در کودتای 28 مرداد 1332، پژوهش‌های علوم انسانی دانشگاه اصفهان، س چهارم، ش 19: 174 ـ 149.
هانتینگتون، ساموئل (1375)، سامان سیاسی در جوامع دستخوش دگرگونی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: نشر علم.
Crossley. Nick (2002). Making sense of social movments. Open University Press.
Smelser, Neil J (1960). Theory of collective behavior. University of California Libraries.