An Analysis of Factors Affecting the Spiritual Tourism of the Rahian Noor and the New Destination (Case Study: The Holy Shrine of Haj Ghasem Soleimani)

Document Type : Original Article

Author

Faculty member of Geography Department, Faculty of Literature, Khorramabad Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

Abstract

Rahian Noor, the greatest cultural flow in Iran, contains one of the most popular cultural arenas in the country with positive effects on public culture of the Islamic Republic of Iran, and one of the most effective ways to counter the soft war of the enemy, and application of the rich wealth and strong source of the Holy Defense. Introducing tourism, spiritual tourism, black tourism, war tourism and Rahian Noor, this study deals with the role of various biographical, spiritual, religious, professional, and managerial characteristics of commanders and martyrs in scoring the great figure of the revolution and training of heroes and honorable people like Sardar Ghasem Soleimani and the way they stood up against domestic tyranny, colonialism and foreign exploitation before and after the revolution, creation of a great movement. During the eight years of holy defense, they developed the spirit of resistance, Jihad and martyrdom in the spirit of society, from the center of the country to the most remote villages. This loyal, brave, intelligent and fine young general illustrated the revolution as a good movement after forty years, and went on the path of perfection, and finally received the honor of establishing a school named after him by the Supreme Leader of the Islamic Revolution of Iran. After his martyrdom, his holy shrine become a new destination of the Rahian Noor.

Keywords


Smiley face

  1. سند ملی راهیان نور کشور. ماده ۳ اساسنامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌‌های دفاع مقدس مصوب مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) و اختیارات تفویضی معظم له.26/11/1396 به تصویب هیأت امنای بنیاد.
  2. حاجی نژاد، علی و همکاران (1392). «برنامه‌ریزی راهبردی توسعه گردشگری جنگ هم پیوند با سایر جاذبه‌‌ها در استان‌ ایلام». فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری. سال هشتم. شماره 22.
  3. طرح جامع گردشگری جنگ (1388). مرحله اول گام اول: شناخت و ظرفیت سنجی گردشگری جنگ.
  4. پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه. «شاهکار حاج قاسم»؛ ۱۸/۱۰/۱۳۹۸، کد خبر: ۷۴۰۷۵
  5. پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای.
  6.  رضاییان، زهرا (1399). پایگاه اطلاع رسانی بلاغ ، متن ره توشه ماه مبارک رمضان. نگاهی به ویژگی‌‌های سردار مکتب ‌ساز، حاج قاسم سلیمانی.
  7. معاونت سیاسی- اداره پژوهش‌‌های سیاسی صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران. ویژگی‌‌های شخصیتی، هویتی و مدیریتی شهید حاج قاسم سلیمانی.
  8. سیره نظری و عملی شهید سلیمانی. دومین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب، مکتب شهید سلیمانی، الگوی‌تربیت مدیران جهادی تمدن ساز. دانشکده و پژوهشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه جامع امام حسین.
  9. لاند برگ، دونالد‌ای (1383). «اقتصاد گردشگری». برگردان (‌ترجمه): محمدرضا فرزین. تهران: شرکت چاپ ونشر بازرگانی.
  10. دارابی، علی (1398). «حاج قاسم سلیمانی به مثابه یک مکتب». روزنامه صبح نو. شماره ۸۷۳.
  11. وای گی، وسولا (1977). «جهانگردی در چشم‌اندازی جامع». ‌برگردان (ترجمه): علی پارسیان و سید محمد اعرابی. دفتر پژوهش‌‌های فرهنگی.
  12. روزنامه دنیای اقتصاد.
  13. وصیت‌نامه حاج قاسم سلیمانی برگرفته شده از وبسایت: https://www.jz.ac.ir/post/7668.
  14. سایت‌‌های معتبر مرتبط با گردشگری و دفاع مقدس.
  15. خبرگزاری تسنیم. «متن کامل وصیتنامه حاج قاسم سلیمانی». ۲۴/۱۱/۱۳۹۸، کد مطلب: ۲۲۰۲۴۴۳.
  16. Erik H. Cohen. (2010), educational dark tourism at an in populo sitem, The Holocaust Museum in Jerusalem, Annals of Tourism Research, Vol. 38, No. 01, pp. 193–209, 2011.
  17. Strange, Carolyn, Micheal, Kempa, (2002), shades of Dark Tourism Alcatr Az, & Robben Island, Anna is of Tourism Research, Vol.30, No.2, pp. 386 405