ابعادشایستگی های نمایندگی مجلس شورای اسلامی از دیدگاه رهبران انقلاب اسلامی

نوع مقاله : جامعه شناسی سیاسی ایران

نویسندگان

1 مدرس و پژوهشگر، دانشکده فرهنگی اجتماعی و قدرت نرم، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران.

2 2. دانشیار دانشکده فرهنگی اجتماعی و قدرت نرم ، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران

چکیده

در نظام جمهوری اسلامی ایران، مجلس شورای اسلامی نسبت به سایر قوای نظام از شأن و جایگاه خاصی برخوردار است. نمایندگان مجلس با رأی مستقیم مردم انتخاب می گردند و مسئولیت نظارت بر کارکرد سایر قوا و نهادهای نظام و قانونگذاری را بر عهده دارند. پژوهش حاضر با هدف ارائه ابعاد شایستگی های نمایندگی مجلس شورای اسلامی مبتنی بر اندیشه رهبران انقلاب اسلامی انجام شد. به منظور اجرای این پژوهش از توصیفی تحلیلی استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که شایستگی نمایندگی مجلس شورای اسلامی از دیدگاه رهبران انقلاب اسلامی دارای چهار بُعد به ترتیب شامل: شایستگی های اعتقادی و اخلاقی، شایستگی های سیاسی، شایستگی های اقتصادی و شایستگی های کارآمدی است. در نتیجه این پژوهش می‌تواند به عنوان معیاری برای گزینش، آموزش و توسعه و ارزیابی نمایندگان مجلس مورد استفاده قرار گیرد و برخورداری نمایندگان از شایستگی‌های مورد انتظار موجب تشکیل مجلس در جمهوری اسلامی ایران مطلوب خواهد شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The dimensions of the competence of the representative of the Islamic Council from the point of view of the leaders of the Islamic Revolution

نویسندگان [English]

  • Mohammad Nabizadeh 1
  • mahdi siavashi 2
1 M
2 Imam Hossein University
چکیده [English]

In the system of the Islamic Republic of Iran, the Islamic Council has a special dignity and status compared to other powers of the system. Members of Parliament are elected by direct vote of the people and are responsible for supervising the functioning of other powers and institutions of the system and legislation. The present study was conducted with the aim of presenting the dimensions of the representation of the Islamic Council based on the thought of the leaders of the Islamic Revolution. In order to carry out this research, descriptive analysis was used. The findings of the research showed that the competence of the representative of the Islamic Council from the point of view of the leaders of the Islamic Revolution has four dimensions, respectively: belief and moral competences, political competences, economic competences and efficiency competences. As a result of this research, it can be used as a criterion for the selection, training, development and evaluation of parliamentarians, and having the expected competencies of the parliamentarians will lead to the formation of the parliament in the Islamic Republic of Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Merit
  • representative of the parliament
  • level representative
  • leaders of the Islamic revolution

Smiley face

 

قرآن کریم (1383)، ترجمه: حسین انصاریان، سازمان اوقاف و امور خیریه، قم، انتشارات اسوه.
احمدی، علی‌اکبر؛ درویش، حسن؛ سبحانی فر، محمدجواد؛ فاضلی کبریا، حامد (۱۳۹۳). طراحی و تبیین الگوی مفهوم شایستگی منابع انسانی در نهج‌البلاغه با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون و ism.فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج. سال هفدهم. شماره ۶۲.
 امینی، عبدالحسین. (1354).  الغدیر، ترجمه محمدباقر بهبودی، ج 8، تهران: بنیاد بعثت.
 چیت‌ساز، احسان (1391). الگوی شایستگی مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور.  تهران: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت فرهنگی و اجتماعی، دفتر برنامه‌ریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی.
حسینی خامنه‌ای، سید علی (1370). پیام به مناسبت دومین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینى(ره)، در تاریخ 13 خرداد.
حسینی خامنه‌ای، سید علی (1371). بیانات در خطبه‌هاى نماز جمعه تهران‌ در تاریخ 7 فروردین.
حسینی خامنه‌ای، سید علی (1371). بیانات در دیدار نمایندگان دوره ى چهارم مجلس شوراى اسلامی، در تاریخ 20 خرداد.
حسینی خامنه‌ای، سید علی (1371). پیام به مناسبت افتتاح چهارمین دوره ى مجلس شوراى اسلامی، در تاریخ 7 خرداد.
حسینی خامنه‌ای، سید علی (1374). بیانات در خطبه هاى نماز عید فطر، در تاریخ 1 اسفند.
حسینی خامنه‌ای، سید علی (1374). بیانات در دیدار نمایندگان دوره ى پنجم مجلس شوراى اسلامی، در تاریخ 8 خرداد.
حسینی خامنه‌ای، سید علی (1375). پیام به مناسبت افتتاح دوره ى پنجم مجلس شوراى اسلامی، در تاریخ 11 خرداد.
حسینی خامنه‌ای، سید علی (1382). بیانات در خطبه هاى نماز جمعه ى تهران، در تاریخ 24 بهمن.
حسینی خامنه‌ای، سید علی (1382). بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم قم‌ در آستانه سالروز قیام ۱۹ دی، در تاریخ 18 دی.
حسینی خامنه‌ای، سید علی (1383). بیانات در دیدار نمایندگان هفتمین دوره ى مجلس شوراى اسلامی، در تاریخ 27 خرداد.
حسینی خامنه‌ای، سید علی (1383). مصاحبه در پایان بازدید از پنجمین نمایشگاه بین المللى کتاب تهران، در تاریخ 13 تیر.
حسینی خامنه‌ای، سید علی (1384). بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم قم، در تاریخ 13 بهمن.
 حسینی خامنه‌ای، سید علی (1387). بیانات در اولین دیدار با نمایندگان مجلس هشتم، در تاریخ 21 خرداد.
حسینی خامنه‌ای، سید علی (1387). پیام به مناسبت افتتاح مجلس هشتم، در تاریخ 7 خرداد.
حسینی خامنه‌ای، سید علی (1387). پیام به مناسبت افتتاح مجلس هفتم، در تاریخ 6 خرداد.
حسینی خامنه‌ای، سید علی (1400). بیانات در دیدار تصویری نمایندگان مجلس، در تاریخ 6 خرداد.
دهقانان، حامد (1385). مدیریت بر مبنای شایستگی(ضرورت ها و راهکارها). مجله مجلس و راهبرد. دوره 13،شماره53، ص 117-150.
 دیانتی، محمد؛ عرفانی، مریم (1388). شایستگی:مفاهیم و کاربردها.مجله تدبیر،شماره206.
فیض، مهدی (1392). تاملی بر مفهوم شایستگی.مجله رشد آموزش متوسطه. دوره 5، شماره3، ص 15-11.
کاظمی، سید علی‌اصغر (1386). روش و بینش در سیاست، دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی، چاپ سوم.
کلینی، محمد بن یعقوب (1409ق). الکافی،  مؤسسه آل‌البیت: قم.
مجلسی، محمدباقر (1404ق). بحارالانوار،  موسسه الوفا: بیروت.
موسوی خمینی، روح‌الله (). صحیفه امام،  تهران:  مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س).
نصر اصفهانی، مهدی؛ نصر اصفهانی، علی (1389). شایسته‌سالاری در مدیریت جامعه با تأکید بر اندیشه‌های سیاسی امام علی 7، معرفت سیاسی، 2، ص 141-160.
منابع لاتین:
Blašková, Martina, Rudolf Blaško, and Alžbeta Kucharčíková. "Competences and competence model of university teachers." Procedia-Social and Behavioral Sciences 159 (2014): 457-467.
Boyatzis, R., & Boyatzis, R. E. (2008). Competencies in the 21st century. Journal of management development.
Dubois, D. D. (1993). Competency-Based Performance Improvement: A Strategy for Organizational Change. HRD Press, Inc., 22 Amherst Road, Amherst, MA 01002.
McClelland, D. C. (1973). Testing for competence rather than for" intelligence.". American psychologist, 28(1), 1.‏
Nessipbayeva, O. (2012). The Competencies of the Modern Teacher. Bulgarian Comparative Education Society.